10.12.2016

Kokemuksia asiakastyytyväisyydestä: Case Kontio ja Marikan Sisustusstudio


Saan tehdä päivätyöni upeiden asiakkaiden kanssa. Osa asiakkaista ostaa meiltä, osa jostain muualta, joku ei ehkä mistään. Arvostan kaikkia asiakkaitani - he ovat se taho, joka lopulta maksaa minun elämäni.

Asiakas ei ole koskaan väärässä. Sitävastoin, asiakkaalla on usein näkemyksiä, jotka eivät ole minun käsitykseni mukaan hänen etunsa mukaisia tai minun ajatuksissani oikeellisia. Se ei ole kuitenkaan asiakkaan vika - vaan johtuu siitä, että en ole osannut kertoa asiakkaalle asioita hänen ymmärtämällä tavalla tai en ole asiakkaan mielestä tarpeeksi uskottava näkemyksien muuttamiseen. Toimittajana (/myyjänä) oleminen on itseasiassa todella helppoa. Vika löytyy aina peilistä.

Mitä on asiakastyytyväisyys?

Asiakastyytyväisyys, kuten ostopäätöskin, ovat tunteita. Niihin vaikuttavat konkreettinen tuote jonkin verran, mutta merkittävä osa niistä tapahtuu minun ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa. Myynti on tunteen siirtämistä tämän vuorovaikutuksen avulla. Tunnetta ei voi siirtää, jos sitä ei ole olemassa.

Olen nähnyt täysin tyytyväisiä, suosittelevia asiakkaita projekteissa, jotka eivät ole menneet putkeen tai jossa on toimitettu jotain muuta kuin tilattu. Vastaavasti, olen todistanut teknisesti kaikilla mittareilla täydellistä toimitusta, jossa asiakas on kaikkea muuta kuin tyytyväinen.

Tyytyväisyys muodostuu siis jostain monimutkaisesta yhtälöstä, jota on vaikea kuvata?

Tässä taloprojektissa olen päässyt kokemaan itselleni jotain ainutlaatuista - olemaan välillä asiakkaan roolissa. Olen ottanut asiakkuudesta kaiken irti: Antanut suoraa positiivista ja negatiivista palautetta, testannut toimittajia vaikeilla kysymyksillä sekä olemalla mahdollisimman hankala asiakas. Valitettavasti välillä on myös ottanut pattiin olan takaa, kun hommat eivät suju.

Näistä omista tunteistani olen pyrkinyt oppimaan omaan työhöni siitä, että millä oikeataan onkaan eniten merkitystä asiakkaan kokemaan tyytyväisyyteen?

Asiantuntemus, Aikaansaaminen ja Arvostus

En ole helppo asiakas, mutta minut on todella yksinkertaista tehdä tyytyväiseksi. Se tehdään kolmella A:lla: Asiantuntemus, aikaansaaminen ja arvostus.

Asiantuntemus tarkoittaa osaamista. Se on toimittajan kyky palvella asiakasta, eli tuottaa asiakkaalle lisäarvoa. Asiantuntemus näkyy työn laadussa. Asiantuntemusta kaikilla valitsemillamme toimittajilla on ollut riittävästi. Asiantuntemus tulee kyllä hyvin selville toimittajaa valitessa, joten ongelmat harvemmin johtuvat aidosti siitä.

Aikaansaaminen tarkoittaa tuloksia. Aikaansaava toimittaja tuottaa sovitut tulokset sovitussa aikataulussa. Meidän toimittajilla aikaansaaminen vaihtelee. Osalla toimittajista voi olla välillä niin kiire, että hommia unohtuu,jää tekemättä tai viivästyy. Sekään ei ole vielä minkään toimijan kohdalla ollut kynnyskysymys. Jokainen yleensä ymmärtää sen, että projekteissa sattuu aina virheita, tulee ongelmia ja inhimillisiä virheitä. Me kaikki olemme ihmisiä.

Arvostus on kolmesta A:sta se asia, jonka puute saa asiakkaan kiehumaan.

Arvostus on se elementti, joka erottaa hyvät ja huonot toimittajat toisistaan. Hyvällä asiantuntemuksilla ja aikaansaamisella ei yksinkertaisesti ole mitään merkitystä, jos vuorovaikutus asiakkaan kanssa tuottaa sellaisen fiiliksen, että toimittajalle on tärkeämpää omien virheiden peittely kuin asiakkaan asian edistäminen. Pienistäkin yksityiskohdista kasvaa melko suuria juttuja, jos lähtökohta on se, että asiakas on se pakollinen paha joka vaatii nämäkin pilkut viilaamaan oikeille paikoilleen. Jos toimittaja edes ajattelee näin, asiakas kyllä aistii sen - ja silloin on helvetti irti.

Arvostuksesta liike-elämässä on muutenkin viimeaikoina paljon puhuttu. Toimittaja-asiakas suhteen lisäksi se on ennennäkemättömän tärkeää myös arkipäiväisessä johtamisessa. Tästä kannattaa lukea lisää esimerkiksi Ari Rämön mahtavasta kirjasta Yksinkertaista johtamista - Arvostaen.

CASE: Marikan Sisustusstudio

Tämän projektin ehdottomasti paras arvostuskokemus on ollut jo aiemmin ylistetty Sisustussuunnittelija Marika. Jos meillä on jokin ongelma, Marikalta voi kysyä asiasta milloin tahansa vaikka tekstiviestillä. Vastaus tulee heti. Marika ei mieti mikä on kenenkin vastuulla, vaan pyrkii auttamaan asiakasta kaiken taitonsa mukaan kun tilanne sitä vaatii.

Marikalla on asiantuntemusta! Voi pojat, että olisi jäänyt moni asia puolitiehen ilman niitä neuvoja - tai eri kokonaisuuksista olisi maksettu tonneja ja tonneja enemmän ilman neuovoja. Aikaansaaminen?  Hommat mitä sovitaan tehtäväksi, ovat valmiina jo ennen kuin itse kerkeää asiaa miettiä. Näistä kahdesta välittyy aidosti se, kuinka Marika aidosti välittää asiakkaistaan.

Tärkeintä on siis kaikesta tekemisestä ja kommunikaatiosta välittyvä arvostuksen tunne. Meillä on tunne, että meidän projektimme on maailman tärkein asia. Meitä Arvostetaan.  Marikalle on kiva soittaa ja siitä jää aina hyvä fiilis.

Siinäpä se tuli. Fiilis eli tunne! Fiilis, joka Marikan kanssa asioinnista tulee, tekee meidän asiakastyytyväisyydestä täyden kympin! Miten se näkyy käytännössö? Marikalta tulleiden laskujen maksaminen tuntuumeistä tärkeälle ja on meille kunnia-asia. Jos joku kysyy mielipidettä tai suositusta sisustussuunnittelijasta, silmät eivät räpsy epävarmuudesta vaan loistavat ilosta, kun Marika saa meidän suositukset. Mitä muuta toimija voisi vielä asiakkaistaan haluta?!?

Marikan toiminnasta ja tuottamasta fiiliksestä on mahtava ammentaa toimintatapoja myös omaan toimintaan asiakkaiden kanssa.

CASE: Kontio

Vastaavasti eniten käänteisiä esimerkkejä asiakkaiden kanssa toimimisesta on saanut Kontiolta.

Kontiota ja Marikaa verrattaessa on tietysti hyvä muistaa yritysten kokoero. Kontiolla ollaan ehkä "vain töissä" kun taas Marika tekee hommia täydestä sydämestään, ns. "rakkaudesta lajiin". En kuitenkaan usko vain yrityksen koon vaikutukseen. Jo aiemmin esimerkkinä käytetty Ari Rämö kertoo usein siitä, kuinka sisäinen arvostuksen kulttuuri saa suuressakin yrityksessä henkilösön arvostamaan myös asiakasta, joka näkyy asiakastyytyväisyytenä.

Kontion osalta asiantuntemus on kunnossa. Olemme edelleen vahvasti sitä mieltä, että Kontion tuotteet ovat meille parhaiten sopivia.

Tarjouspyyntövaiheessa useammalle Etelä-Suomen myyjälle lähti tarjouspyyntömateriaalit. Niihin ei vastattu mitään useista pyynnöistä ja lupauksista huolimatta. Kaupanteko ei siis kiinnostanut. Ehkäpä tästä olisi jo voinut aavistella mitä tuleman pitää?

Sukulaisten yhteyksien kautta Kontio pääsi kuitenkin mukaan peliin erään aluemyyjän otettua homma työn alle.Myynnin aikana Kontion myyjä oli helposti koko tarjouskierroksen asiantuntevin. Siitä tuli arvostettu olo, oikea tunnetila siirtyi, joka johti kauppaan. Asiakkaalla oli arvostettu olo niin pitkään kuin tarjous oli pöydällä.

Viivästyksiä on tullut melko paljon ja Kontion "standardivastausaika" on mielestämme liian pitkä. Suunnittelussa on sattunut varsin karkeitakin virheitä (mm. pinta-alojen virhelaskennat, ikkunan sijoitaminen maan alle, parvekkeen ja terassin sekoittaminen keskenään jne). Virheiden osalta hankaluus on se, että jokaisen muutospyynnön jälkeen jokainen pieni numero ja yksityiskohta on käytävä alusta asti läpi, ettei sinne ole jäänyt tai tullut uusia virheitä.

Näiden teknisten asioiden osalta tekevälle saattuu. En vielä usko, että kyse on asiantuntemattomuudesta. Aikaansaamisen osalta välillä on tuntunut kurjalle, mutta sekin voisi vielä olla hyväksyttävää. Joskus toimittajilla on huonoja viikkoja ja kuukausia, eikä hommia kerkeä tekemään huolellisesti.

Voisi sanoa, että inhimillisistä virheistä ja viivästyksistä huolimatta asiantuntemus ja aikaansaaminen ovat vielä hyväksyttävällä tasolla. Meidän tuntemuksemme mukaan arvostus kuitenkin hävisi heti kun nimet olivat paperissa.

Lisämyyntiasioista (mm. ikkunat, takka, jne) puhuttaessa into nuvotteluihin on ollut vähäistä. Melko pian vastauksena saa, että "no kysele sitten muualta" tyyppisiä vastauksia. Muutospyynnöissä muutokset kestävät pitkään. Kukaan ei kuittaa, että pyynnöt on vastaanotettu ja paljon niiden käsittelyssä kestää. Samoja muutoksia joutuu pyytämään useaan kertaan ja osa muutoksista on tehty väärin. Jos muutospyynnöissä on pyyntöjä esim. soittamaan puhelimella tai keskustelemaan jostain aiheesta, ei mitään niistä noudateta, vaan parin viikon päästä postiin kolahtaa meidän ajatusten vastainen suunnitelma.

Suurin asia on kuitenkin vaste näistä asioista huomautettaessa. Se on vain puolustautumista, vian hakemista muualta, joskus jopa asiakkaasta. Tämä ei Kontion kanssa oikeastaan ole poikkeus, vaan toistuu nykyisin useissa yhteydenotoissa.

Joskus asiakasta kohtaan heitettävät vastahuomautukset ("nämä pitäisi käydä puhelimessa läpi") ovat jopa ilkeitä, koska samaa asiaa on pyydetty jokaisessa muutospyynnössä ilman, että siihen olisi ikinä toimittajan puolesta reagoitu.

Kun näistä ongelmista on kerrottu, alussa vähemmän intensiivisesti ja asioiden toistumisen ja kärjistymisen jälkeen suoraan ilman mitään suodattimia - on merkillepantavinta se, ettei kukaan ole tainnut kertaakaan pahoitella tapahtuneita asioita. On vain keksitty selityksiä.

Yhteistyö Kontion kanssa on (toivottavasti) vielä alussa. Uskomma vakaasti siihen, että lopulta meillä on kasassa hieno hirsitalo ja myös arvostus asiakasta kohtaan herää tässä matkalla.

On oikeastaan mielenkiintoista havaita, että kuinka tosissaan Kontio ottaa asian ja miten hyvin he pystyvät kääntämään pelin edukseen. Useinhan sanotaan, että tyytymätön asiakas on suurin mahdollisuus.

Yhteenveto

Miten tämän arvostusasian sekä kaksi hyvin erilaista esimerkkiä nyt sitten tiivistäisi? Mikä olisi se suurin oppi asiantuntemuksesta, aikaansaamisesta sekä arvostuksesta?

Toimittajan pitää tietysti olla asiantunteva ja osata hoitaa hommansa. Hommat on hoidettava sovitussa aikataulussa tai mieluusti sitä nopeammin. Virheitä sattuu kuitenkin aina, ja niitä on turha pelätä.

Tärkeintä on asiakkaan arvostaminen. Se asenne ja vuorovaikutus, joka luo asiakkaalle sen oikean arvostuksen fiiliksen.

Erittäin vanha kliseinen hokema "asiakas on aina oikeassa" kätee sisälleen sen viimeisen salaisuuden. Vaikka asiakas on joskus väärässä, kohtuuton, huonotuulinen tai aukoo vain turhana pääntään, se on kuitenkin (maksava) asiakas. Jos Aasiakkaan toilailut nielee hymyillen, ei sorru selittelemään - vaan katsoo peiliin ja miettii, että miten voi itse tehdä paremmin, niin on oikealla tiellä. Silloin asiakas tuntee arvostusta joka varmasti sataa toimittajan laariin - enemmin tai myöhemmin.

Hyvä viikonloppua ja joulunodotusta kaikille! Muistakaa arvostaa toisianne!

EDIT 16.11.2017. Jatkona tähän kirjoitukseen on ilmestynyt myös kirjoitus AHAA-elämyksestä: Kuinka tehdä kaupat noudattaen neljää asiaa: A-H-A-A. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti